TuukkaVirtaperko1

Sinun jääkaappipakastimesi

Kuinka kukaan voisi saada selville, kannattaako olla älykäs vai tyhmä, kun kummastakaan ei ole mitään apua? Älykkyyttä luullaan hyödylliseksi, mutta viisaampi väistää turuilta ja toreilta aina yliopiston perimmäiseen kammariin asti. Hyviä neuvoja kun harvemmin halutaan silloin kun niitä tarvitaan.

Yleensä varauksetonta, maailmojasyleilevää hyväntahtoisuutta pidetään heikkouden oireena. Kerrotaan tarinoita jostakusta, joka aina teki kuten käskettiin, vaikka käskijä olisi ollut ventovieras jonka aikeista ei ota selvää, ja jolle sitten lopulta kävi huonosti sen takia. Hän voi vetää käskijätkin perässään lokaan, vaikka useimmat heistä olisivat olleet luotettuja tuttavia.

Siksi on turvallisempaa, sanan eräässä merkityksessä, antaa vain negatiivisia käskyjä. Länsimaisen jokapaikanmiehen auktoriteetin viimeisenä linnakkeena perinteisesti pidetään valtaa käskeä jotakuta olemaan tekemättä jotakin typerää. Jos hän tekee sen silti vaikkapa pelkkää nurjamielisyyttään, hänelle käy huonosti niin ettei käskijää ole mahdollista mitenkään syyttää siitä.

Kun tämä on perinteisen pitkospuiden sarjan viimeinen lankku, on hetken aikaa etu esittää hyviä kieltoja mahdollisimman raivostuttavalla tavalla. Kieltoja voisi toki esittää myös lämpimän miehekkääseen ja pahaa tarkoittamattomaan sävyyn, jos miesten kesken vallitsisi solidaarisuus. Mutta siihen tarvittaisiin yhtenäiskulttuuria.

Nyt ei ole sopiva aika yhtenäiskulttuuria varten.

Viestinnästä on tullut niin tehokasta että kellä tahansa on tilaisuus olla pienen hetken kenen tahansa naapuri, jos pieni liioittelu sallitaan. Sen vuoksi kaikki tietävät, että maailmassa on liikaa ihmisiä.

Kulttuuri, joka varauksettomasti tavoittelisi kaikkea yhtenäisyyttä ilmentävää, asettaen riman alimmalle mahdolliselle tasolle jottei älykkyyskään koituisi yhtenäisyyden esteeksi, väistämättä lisäisi ihmisten määrää entisestään. Ihmiset nimittäin hankkisivat lapsia. Emme voi aina tavoitella vain tätä niin että erottuisimme eduksemme eläimistä.

Vaikka oppisimme käyttämään kondomia niin että voisimme jotenkin suunnitella perheen perustamista tai jättää sen tekemättä, omalla loppuelämällämme saisi siitä huolimatta olla jokin tarkoitus. Jos ei ole, muodostuu lopulta evolutiiviseksi eduksi olla osaamatta käyttää kondomia. Jos ei mitenkään muuten saa geenejään leviämään kuin niin että kondomi menee vahingossa rikki tai unohtuu.

On vaikea kuvitella että mikään evolutiivinen kehitys, joka suosisi älykkyyttä, suosisi myös vahinkojen tekemistä kondomin käytössä tai ylipäätään mitään heikon itsehillinnän muotoa.

Kulttuurin tarkoitus on varustaa valtavirtatodellisuus keinoilla erottaa hyvä itsehillintä ja epämiehekkyys toisistaan. Mutta jos ihmisiä on liikaa, valtavirtakulttuurin tärkeä tehtävä on viedä harhaan kaikki sen vaikutuspiiriin jääneet, joilla ei ollut mitään parempaa paikkaa jonne mennä. Sen toinen tärkeä tehtävä on piilottaa kaikki arvokas.

Eihän siinä ole mitään järkeä että niin vaaralliset päihteet kuin alkoholi ja tupakka ovat laillisia, kun taas jotkin muut päihteet eivät ole. Mutta jos tällainen tilanne on jo saatu aikaan, ja ihmisiä sen lisäksi on liikaa, voi olla hyvä miettiä äärimmäisen kauan ennen kuin tekee yhtään mitään. Nythän jokainen pelossa elävä paariahan voi tunnistaa itsensä jo käyttämiensä päihteiden perusteella, sillä eihän kukaan valitsisi enää juuri noita päihteitä jos hänellä olisi vaihtoehtoja - jos hän tuntisi jonkun - jos huumediilerit suostuisivat edes puhumaan hänen kanssaan.

Samaten pelossa elävä paaria voi tunnistaa itsensä tietojensa lähteen perusteella. Jos hän on oppinut enimmät tietonsa koulussa, kielii se siitä ettei hän ollut kyllin hyvä saadakseen ilmaista yksityisopetusta joltakulta, jota motivoi pelkkä uteliaisuus. Hän on vapaa kuin taivaan lintu sillä hänellä ei ole vastuuta jostakin muusta asiasta.

 

Hänen terveytensä muodostaa hänen maailmansa rajat, mutta hänen uhkarohkeutensa on hänen voimansa mitta. Tällöin on toinenkin maailma, jonka rajat muodostuvat menetetystä viattomuudesta. Maailma on suuri pienille, sillä he mahtuvat sinne monta kertaa ja suuret vain muutaman kerran.

Sinä haluat elää maailmassa, jossa jääkaappipakastimesi ryhtyy inisemään kuin pienenpieni hiirulainen, jos jätät sen oven auki. Sinä haluat kodinkoneen, joka pakottaa miehen näyttelemään Miestä: hän sytyttää valot kun tulee keittiöön, eikä syö jääkaapin valossa. Tämä näytelmä on sinulle niin tärkeä että hyvää hyvyyttäsi pakotat sellaisetkin miehet käyttäytymään näin, jotka eivät halua käyttäytyä näin. Uskot tekeväsi heille palveluksen sillä et voi kuvitella että joku voisi valita syödä jääkaapin valossa sen sijaan että säästäisi sähköä.

Sinä olet pilannut pienimmätkin asiat. Mitään hyvää ei voi enää edes tietää sen vuoksi että sinä soveltaisit sitä noin. Sinun ei pitäisi tietää että sähkö on kallista, tai yrität säästää sitä tuolla tavalla. Kaiuttimen, josta soitat hiirulais-ääniäsi, olet piilottanut metallisen kotelon sisään mutta vetäisin siitä mattopuukolla piuhat poikki heti kun saisin sen käsiini ellet sinä olisi estänyt sitä. Siksi etsin sinua enkä niitä piuhoja. Haluan muistella jotain muistelemisen arvoista kun suunnittelemasi jääkaappi seuraavan kerran ryhtyy inisemään, ja mitä muuta se voisi olla kuin sinun ininäsi, jonka olet hyvää hyvyyttäsi maailmalle lahjoittanut.

Sinusta on varmaan vain järkevää, että lapset pitävät konttauskypärää. Ehkä evoluutiosta on tullut niin nopeaa ettei ole tarpeellista että olisi hyvät geenit, vaan ainoastaan että jotenkin selviää niin että geenit siirtyvät eteenpäin.

Maalaiset eivät voi kunnioittaa sinua, jos muistavat maailman, jossa kuolet jos et kerran saa notskia syttymään. Paleltua sen vuoksi vaikka muuten olisi selvinnyt. Heistä oli hyvä että he selvisivät siitä. Mutta siitä ei koidu sinulle mitään hyvää jos yrität tehdä konttauskypärästä normaalin asian.

Jos yrität saada maalaisen kuvittelemaan että on vain elintasoa asua jossain, jonne vieras ihminen on tuottanut jääkaapin, joka inisee kuin hiiri kun sitä käyttää miten haluaa, hänen täytyy kostaa. Mutta hän ei voi kostaa jääkaapille. Hänen täytyy sen sijaan kuvitella, millainen ihminen olisi voinut hyvää hyvyyttään suunnitella jääkaapin, joka alkaa vinkua oikein summerin voimin kun kotinsa asukas syö sen valon ääressä yöllä.

Tapan kaikki hiiret, mutta nyt jääkaappini on kuollut hiiri, joka käskee minua miten minun tulee elää elämäni. Jos kuolleet ovat eläviä, ovat elävätkin varmaan sitten kuolleita.

Sinä et halua ajatella että jääkaapin sisällä on summeri, jonka piuha pitäisi katkaista, koska sinusta olisi mukavampaa että jääkaappi toimisi taian, ei sähkön, voimin niin että se pitäisi vain hyväksyä sellaisena kuin se on.

Sinä yrität naamioida esineitä eläviksi olennoiksi, jottei kukaan huomaisi, että sinä olet siinä suhteessa kuollut ettei sinulla ole sielua ollenkaan.

Vain rajaton tarve miellyttää ja tulla miellytetyksi - kuten säästämällä sähköä.

Aivan kuin se sähkölasku jotenkin vertautuisi haasteisiin, joita ymmärrämme me, jotka tunnemme luonnon.

Sinä et automaattisesti tapa loisia etkä edes tiedä mikä loinen on koska ajattelet että jääkaappi, joka muistuttaa loista, on avulias. Sinä varmaan ruokkisit loisia jos niitä jossain näkisit ja järkyttyisit jos minä pitäisin sitä epätavallisena. Sinä et erota loista lemmikistä.

Sinä olet pilannut kotini pilaamalla keittiöni täyttämällä sen kodinkoneilla, jotka ryhtyvät parkua vollottamaan jos ne jättää hetkeksikin ilman huomiota, vaikka ne eivät tarvitse sitä.

Minulla ei ole mitään paikkaa minne mennä, koska sinä olet niin tyhmä ettei sinulle koskaan voi kertoa mitään. Jos luulet pelastavasi maailman tuolla hölmöilyllä, maailma pitäisi pelastaa sinulta. Sinä haluat yhdistää ihmiset, hiiret ja ruoan koska olet jo huomannut nakertavasi aina jotain, mikä ei ole sinun, siitä yksinkertaisesta syystä ettet osaa tuottaa mitään.

Jos joku minua tyhmempi joutuisi hankkimaan elinkeinonsa yrittämällä suostutella sinut antamaan rahoituksen lautakunnalle, joka valvoo, millaisia merkkiääniä kodinkoneisiin saa asentaa, hänellä ei ehkä menisi kovin hyvin. Sinusta voisi olla naurettavaa että jotakuta häiritsee jääkaappi, joka alkaa äännellä kuin loiseläin kun sitä käyttää miten haluaa, vaikka sitä käytetään ruoan säilytykseen.

Sinä et ymmärtäisi, mitä tarkoittaa olla vapaa siinä mielessä että voi liikkua luonnossa. Koska muistaa sulkea teltan vetoketjun. Koska ei laske alleen. Koska ei sulje peltejä kun hiillos vielä kytee. Sinä olet kuullut luonnosta tuollaiset jutut, ja ehkä sen vuoksi se ei ole tuntunut kodiltasi.

Siitä syystä sinun kotisi tuntuu sinun kodiltasi vaikka siellä on asia, joka muistuttaa keskimääräistä länsimaista ihmistä hiirestä.

Jos minä ajattelen keittiössä olevan hiiren, minä ajattelen sen olevan juuri jäänyt kiinni hiirenloukkuun. Näen kun se kiemurtelee viime hetkensä kunnes sperma lentää komeassa kaaressa hiirulaisen pörröiselle masulle. Sitä on vain pieni helmeilevä pisara ja itse vehjettä ei edes näy. Kuka tietää vaikka se olisi ollut tyttö.

Tai siis naarashiiri. Tytöt eivät taivu aivan noin siististi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Laitan kommentin, vaikka nimenomaan sinun jääkaappipakastimesi. Näin mummoiluiässä ei tarvitse kainostella liikaa.

Toisiko tuohon eksistentiaaliahdistukseen helpotusta sellainen ajatus, että kussakin maassa ihmiset voisivat elää ihan vain vertikaalisen lisääntymismallin puitteissa ilmeisesti abrahamin ajoista saakka olleen horisontaalisen lisääntymisen (täyttäkää maa) sijaan. Vertikaalinen lisääntymismalli on ihmisellä elämistä elämästä toiseen ja jossain määrin sen hyväksymistä, että saattaa muistaa edellisen elämänsä tai jonkun aiemman elämänsä. Perhe on sallittua eikä sen tarvitse aiheuttaa maailmanlopunangstia.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset